social media increderea in sine3
Iulia Sorescu

scris de

Photo credit Matin Lopez via @Unsplash

Studii arată că Social Media scade increderea de sine. O oră petrecută pe Facebook duce la o scădere de 5.574 a nivelului de încredere în sine, concluzionează un studiu condus pe 150 de studenţi al unui Institut de Business şi Management. Poate că studiul are limitele sale, dar corelaţia dintre timpul petrecut pe reţelele sociale şi nivelul de încredere în sine este evidentă. Reţelele sociale crează ocazia constantă de a ne compara cu cei din jur, ducând la niveluri crescute de stres, anxietate, depresie şi la niveluri scăzute de stimă de sine.

5 moduri prin care putem să controlam impactul social media asupra încrederii în sine.

Având toate aceste informaţii, poate să ne creeze iluzia că ne putem proteja de consecinţele negative ale Facebook si Instagram. Fiind conştiente că se promovează imaginea femeii perfecte şi dându-ne seama de articialitatea unor fotografii, putem crede că deţinem controlul. Dar asta nu ne face decât mai vulnerabile în faţa influenţei subtile a imaginilor la care suntem expuse în mod constant. 

Aşteptări vs. realitate

Această expunere permanentă la viaţa ideală a altora crează îndoială. Mai ales că « alţii » nu mai sunt doar vedetele, ci colegi şi prieteni. Acum fiecare dintre noi îşi poate crea profilul perfect, alegând cu grijă pozele pe care le postează sau posturile în care apare. Ştim, cu toatele, pozele cu picioarele perfect bronzate, la marginea unei piscine, cu un pahar de vin lângă. Sau cafelele băute la o fereastră cu o privelişte de vis. Cât timp ne certăm cu prietenii la cină, putem totuşi să pozăm farfuria cu mâncare apetisantă şi să postăm #happydinner. 

(S-ar putea s-a iti placa : Despre frica „nu sunt suficient de bună” și cum o depășim)

Nu spun că toată lumea face asta. Sau că toți suntem afectați de astfel de poze, mai mult sau mai puţin reale. Cu toate astea, conştient sau nu, majoritatea dintre noi se află sub influenţa acestor disimulari şi decupări din realitate. Să nu mai vorbesc despre « life faker » ! Nu numai că vedem doar părţile bune din realitate, cum ar fi cupluri perfecte și mereu fericite sau oameni permanent în vacanță dar există conturi de Instagram cu totul false. Pe lifefaker.com poţi cumpăra orice, de la « iubitul sexy », la « corpul meu perfect », « vacanta mea de vis » şi chiar şi « sunt o artistă » !!!

Impactul social media si scaderea increderii de sine

Nu numai că ne comparăm constant cu ceilalţi. Dar de cele mai multe ori, ne comparăm cu ceva ce nu există. Standardele nerealiste create pe reţelele sociale afectează pe toată lumea, de la copii, la adolescenţi, de la tineri la persoane în vârstă, de la femei la bărbaţi. Dar fetele şi femeile par să fie cele mai afectate. Cu toate că ştim că « 0 nu este o măsură », tot ne dorim corpul perfect, fără celulită, fără imperfecţiuni. Şi, mai mult decât atât, ne dorim şi jobul de vis, eventual afacerea noastră care să ne permită să lucram de la plajă, o casă cu design de revistă şi un iubit cu care să ne fotografiem în cele mai cool locuri. 

Subconştient, toate aceste imagini ne afectează alegerile pe care le facem , relaţiile şi starea noastră de bine. Ajungem să ne construim visurile pe baza acestor imagini. Şi aşa ajungem să alergăm după o fericire falsă, cu nicio şansă de a o atinge vreodată.

Ce putem face?

Aparent, doar simpla informație că mult din ceea ce vedem nu este adevărat NU reprezintă şi o protecţie împotriva visurilor nerealiste sau a nivelului scăzut de încredere în sine. Unele dintre noi se descurcă mai bine cu asta. Dar pentru restul dintre noi, există modalităţi prin care ne putem construi nişte scuturi de protecţie:

  1. Redu timpul petrecut pe reţelele de socializare. Şi evident că ai mai auzit asta. Dar e mai simplu de zis decât de făcut. Normal că o să verificăm câte likeuri am primit la poză sau ce mai fac colegele de la birou. Şi evident că nu o să ne închidem conturile de Facebook doar pentru că ne pot influenţa negativ. Dar ne putem închide notificările. 
  2. Schimbă feed-ul. Mai putem schimba şi ceea ce primi în feed-ul nostru. De obicei altgoritmul aduce în prim plan postari pe baza interacţiunilor noastre precedente. Dacă alegem să urmărim profiluri care ne pot influenţa pozitiv sau care ştim că sunt mai aproape de realitate, vom ajunge să avem un feed care să aibă un impact mai puţin distructiv pentru încrederea în noi înşine. 
  3. Adoptă spiritul ciritic. Înainte de a te avânta să plângi că tu nu ai geanta sau pantofii aia, te poţi întreba cât de reală este poza sau care sunt motivele din spatele ei. De cele mai multe ori, ne putem da seama când o poză este făcută special să ne facă să apasam pe butonul de “cumpără ».
  4. Fii conştientă de propriile motive pentru care postezi. (Citește și acest articol!)Atunci când eşti pe punctul de a da share unei poze, întreabă-te de ce vrei să o faci publică. Dacă o faci doar pentru a aduna nişte like-uri, mai gândeşte-te o dată înainte să o postezi. Prin propriul nostru comportament online putem să schimbăm tipul de informaţie care există acolo.

Avem nevoie de conştientizare!

Nimic din toate astea nu ar funcţiona dacă petrecem timpul pe social media cu mintea aiurea (mindlessly). Deci, pe lângă tot ceea ce putem face concret, mai avem nevoie şi de conştientizare de sine. Asta ne ajută să ne dăm seama cum ne simţim atunci când vedem anumite poze sau să realizăm cum ni se schimbă starea emoţională atunci când stăm pe Facebook. Doar fiind conştiente de ce se întâmplă cu noi, ne putem schimba comportamentul la timp, pentru a nu suferi consecinţe pe termen lung. Când ne dăm seama că derularea postărilor nu ne face bine, ne putem opri.

Tu ce tactici foloseşti?

Împărtăşeşte cu noi.

Iulia Sorescu

BY:

iulia@upriseaction.com

I’m Iulia – life coach, trainer and founder of Uprise Action. I am passionate about human potential and I help people get direction, self-confidence and a sense of inner connection.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *